Maandag centraledienst

— Mon 30 Jan 2012 om 17:59

Normaal gesproken maak ik ’s ochtends een keuze uit alle taken die liggen te wachten. Da’s de luxe van het ondernemerschap, ik deel over het algemeen mijn eigen tijd in.

Door heel vervelende omstandigheden is er in januari echter veel werk blijven liggen. En net op het moment dat we binnen ons bedrijf de draad weer een beetje aan het oppakken waren, bereikte ons afgelopen week alweer een verschrikkelijk bericht. “Al het goede komt in drieën”, zegt men wel eens. Ik heb geen idee, ik weet momenteel alleen dat dat voor slecht nieuws wél op lijkt te gaan. Het gevolg is in ieder geval dat we de komende tijd met een behoorlijke onderbezetting op kantoor aan het werk zijn. Het indelen van mijn eigen tijd is daardoor iets wat ik zowel in de afgelopen weken als in de komende tijd gerust kan vergeten...

Vandaag doe ik daarom de centrale, samen met Nynke. Nou is dat werk niet nieuw voor me, maar je merkt toch dat het de mensen die het dagelijks doen een stuk gemakkelijker afgaat. De eerste klus is daar altijd het opheffen van de telefoondoorschakeling. In dit geval met weinig gevolg, de taxilijn kwam toch al op mijn mobiele telefoon binnen. En direct wordt ik er aan herinnerd dat ik KPN nog moet bellen over de storing in de centrale-headset. Notitie gemaakt, hopelijk denk ik er vandaag nog aan.

De eerste sneeuw is gevallen en dat is reden om de planning even na te lopen. Alle wagens staat weliswaar al vanaf oktober op winterbanden, maar voor de planning maakt het nogal wat uit of een rit 7 of 9 minuten duurt. Zelf rijd ik één ritje ’s ochtends tijdens de piek, en merk dat de Pontweg al weer keurig schoon is. Hulde aan de mannen van de gladheidsbestrijding, maar nu graag ook de kleinere wegen nog even? De Kogerweg is in de bocht bij de Strooppot in ieder geval nog best tricky!

Op dat moment zijn we met 9 chauffeurs aan het rijden. Gisterenavond zijn de ritten tot 09:00 uur al naar de verschillende wagens verzonden, onze geautomatiseerde ritagenda zorgt er voor dat iedere chauffeur ze op het juiste moment in de wagen krijgt. Een prachtig systeem, dat ons in de eerste uren veel tijd scheelt. Er is daarom even tijd om met Nynke het afgelopen weekend en vooral de komende week te bespreken. Vandaag en morgen zullen we het werk op de centrale en de administratie met z’n tweeën moeten doen, waar we normaal gesproken met 5 personen waren. Gelukkig is vanaf woensdag ook Johan weer beschikbaar. Mijn zwager en compagnon is dan weer terug van een welverdiende vakantie, ook voor hem zal het vreemd zijn weer aan het werk te gaan in zo’n veranderde samenstelling.

Rond 10 uur komen er een aantal chauffeurs om de koffie. Altijd gezellig om met z’n allen even over het weekend te kletsen, zeker als er onverwachts voor iedereen een Tompouce blijkt te zijn. Zomaar, omdat iemand ze over had. Onder de middag de taxilijn aan Nynke gelaten om thuis een broodje te halen (een voordeel van het wonen naast je bedrijf). Altijd een verrassing wie van ons gezin dan thuis is, vooral met de regelmatige uitval van lesuren op de OSG valt daar geen peil op te trekken. De stand van vandaag: de oudste is thuis, de tweede eet op de OSG, de derde op de overblijf van de Jozefschool en onze jongste van 20 maanden is samen met haar moeder op pad. Toch eet ik alleen, want het profielwerkstuk voor het examenjaar HAVO is momenteel belangrijker dan lunchen met je vader...

Terug op de zaak verloopt de rest van de dag rustig, alle ritten zijn van te voren gepland en de chauffeurs weten wat ze moeten doen. Heerlijk om met mensen te werken die je niet steeds hoeft te vertellen hoe het werk uitgevoerd dient te worden. De kachel boven de wasplaats stond aan, want onze auto’s houden niet van pekel. De tijd die over was werd dan ook gebruikt om ze weer zoutvrij te maken.

Tussen de bedrijven door probeer ik alle twitter- en facebookberichten te blijven volgen. Een enorme bron van informatie, waarvan ik me regelmatig afvraag hoe het ook alweer was toen deze zgn. Social Media nog niet bestonden. Het blijft alleen wel steeds een klus om de interessante tweets en posts te scheiden van de vele spelverzoeken, “ik-zit-op-het-toilet”-berichten en andere rommel. Zelf plaats ik slechts incidenteel wat berichten, maar probeer wel mijn gehele timeline steeds te lezen. Dan ook nog de mail op mijn iPhone afhandelen. Ik lees dat een afspraak voor donderdag die verzet was toch door kan gaan. En da’s mooi, want we gaan dan iets erg leuks bespreken! Het is pas voor later in dit jaar, maar ik heb er enorm veel zin in. Er mag alleen nog niets over naar buiten worden gebracht...

De chauffeur met de middagdienst komt pas met de boot van 17:30 uur terug uit Alkmaar dus tot 18:00 uur neem ik zelf de honneurs nog even waar. Daarna kan de telefoon weer worden doorgeschakeld. De planning voor morgen is klaar, de ritten zijn naar de wagens verstuurd en de deur kan op slot.
’s Avonds probeer ik zoveel mogelijk thuis te zijn, en vanavond lijkt dat –in tegenstelling tot de rest van de week- ook echt te gaan lukken. Eens even kijken waar de term ‘quality-time’ ook alweer voor stond...

Bart de Vries, 43 jaar, Directeur/mede-eigenaar Taxi- en Busonderneming TBO-Texel

Oproep: Tesselaar en ook een keer je dag delen? Meld je dan hier aan

'Dag Texel' is een initiatief van Veerder — denk verder, doe meer.

Dagtexel 2012

Laatste zondag voor vertrek

— Sun 29 Jan 2012 om 13:26

Vroeg wakker, (al weken) eerst een poosje uit het raam gekeken hoe het met onze vogels gaat. In de vroege ochtend zijn ze druk doende met eten, elkaar achterna zitten en ik dacht dat we nog maar 1 torteltje (duif) hadden maar het waren er wel 3. Voor

>

Sinner!

— Sat 28 Jan 2012 om 18:15

Tja, ons misschien tot nu wel het belangrijkste optreden. Donderdag avond verkouden geworden, geen stem en lucht. 2 jaar niet verkouden en nu heb ik het virus dat half Nederland doet snotteren. Ik sta op na een avond werken met de jeugd in Time out.

>

Pappa's vrijdag

— Fri 27 Jan 2012 om 19:26

Nog langer uitstellen om voor dagtexel te schrijven is me niet gelukt. Komt eigenlijk nooit uit, toch? Je moet er gewoon voor gaan zitten. Dus dat heb ik maar gedaan. En dank voor de reminder, Olivier!

>

© Dag Texel 2017. Alle rechten voorbehouden.